آیا اینترنت باعث بیسوادی ما می شود؟

پژوهش ها نشان می دهد که مطالعه آنلاین،اطلاعات زیادی به ما می دهد، اما نه به شیوه ای صحیح!! ما به گونه ای متفاوت اطلاعات را مطالعه می کنیم و به یاد می آوریم!

 internet-2

در سالهای اخیر تکنولوژی موجب تغییر شیوه های کسب اطلاعات شده است. روزنامه ها و مجلات چاپی جای خود را به تبلت ها و گوشی های هوشمند داده اند ، به جای نامه ها، ایمیل ها؛ در ازای کتاب ها، کتاب های الکترونیکی و دائره المعارف ها با گوگل جایگزین شده اند. بسیاری از مردم دیگر در خانه هایشان کتابخانه ندارند و در عوض نسخه دیجیتال داستان محبوبشان در کف دستانشان است. و بی نهایت ویدیو از کودکانی که وقتی یک متن در مقابلشان میگذاری، متحیر می مانند که چه کنند.

مادامی که ما کاغذ را به خاطر صفحه نمایش مورد بی توجهی قرار می دهیم، یک نفر باید بپرسد؛ آیا این شیوه یادگیری ما موثر است؟ آیا ما به گونه ای متفاوت اطلاعات را مطالعه می کنیم و به یاد می آوریم.

چشم انداز بیش از دو دهه پژوهش آشکار می سازد که بله .همینطور است اما نه به شیوه ای صحیح. در جدال بین کاغذ و دیجیتال، وقتی پای به ذهن سپاری موارد مورد مطالعه در میان باشد، مشخص می شود که کاغد حکم پادشاه را دارد.

"سطحی خواندن شیوه ای جدید در مطالعه است". به اعتقاد ماریان ولف، رییس دانشگاه مرکزی تافس در زمینه مطالعه و تحقیقات زبان ، ما مبدل به خوانندگان سطحی شده ایم و اطلاعات عمیق را نادیده می گیریم.

در پژوهشی که در سال 2011 توسط دانشمندان دانشگاه اورگون انجام پذیرفت، یک گروه چهل و پنج نفری را به دو دسته تقسیم نمودند، از نیمی از آنها خواسته شد که نسخه چاپی نیویورک تایمز را مطالعه کنند و دسته دوم وب سایت نیویورک تایمز را. افرادی که کاغذ چاپی را مطالعه کرده بودند به صورت معنا داری اکثر ما وقع اخبار، بیشتر عناوین و نکات اصلی را در مقایسه با دسته دوم به خاطر می آوردند.
دلیلی وجود ندارد که تصور کنیم این تاثیر منحصرا" برای مطالعه اخبار آنلاین است. تصور کنید چه چیزهایی از کتاب ها، مقالات مجله ها و نامه ها از قلم می افتد.

زبان دیجیتالی

جای تعجبی ندارد که مردم توجه کمتری به ستون های دیجیتالی نشان می دهند. آنها با چیزهای دیگری که در صفحه نمایش وجود دارد، علاقه شان را از دست می دهند و یا حواسشان پرت می شود.سریعا" به پایین صفحه می روند، در واقع اکثر خوانندگان تا انتهای این مقاله نیز پیش نمی روند.

حقیقتا" تفاوتی قطعی بین مطالعه در صفحه چاپی و چگونگی مطالعه در صفحه نمایش وجود دارد. خواندن از بالا به پایین است.آنچه در درک مطلب تاثیر می گذارد، ماهیت ادامه دار متن دیجیتال است. و در جریان اینکه کجای مقاله بودیم مشکل ایجاد می کند.در طی پژوهشی که در سال 2013 در نروژ صورت پذیرفت؛ دانش آموزان دبیرستانی که از کامپیوتر استفاده می کردند، مستلزم تلاش ذهنی بیشتری برای به خاطر آوردن و قرار دادن بعضی اطلاعات متن بودند، نسبت به دانش آموزانی که از متن کاغذی آن مطالعه نموده بودند.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که احتمالا" تفاوت مبنی بر این واقعیت است که در کامپیوتر دانش آموزان فقط یک صفحه و یا بخشی از یک صفحه را در یک زمان پیش روی دارند، پس آنها فاقد زمینه بصری برای تعیین آن بخش از اطلاعات در کلیت کار هستند. به هر حال کسی که یک کتاب کامل را در دستش دارد، می تواند از کلید هایی برای به خاطر آوردن اینکه فلان چیز کجای متن واقع شده استفاده نماید. به عنوان مثال، در بخش بالایی سمت راست صفحه، در اواسط کتاب.
حتی وخیم تر از این، پژوهش نشان می دهد که حاشیه صفحات وب می تواند از نظر روانی شما را وادار کند که آنها را مطالعه کنید و این می تواند خسته کننده باشد یا هنگامی که در حال مطالعه هستید شما راتحت فشار قرار دهد.

برای ولف و بسیاری از پژوهشگران بزرگترین نگرانی از دست دادن تدریجی برخی مهارت ها از قبیل: استنباط ، قیاس، استنتاج، تجزیه تحلیل های انتقادی، بصیرت و تفکرات نو می باشد، که در طول سالیان به تدریج رو به تکامل می گذارد؛ یعنی آنچه که ولف آن را مطالعه عمیق و کانونی می خواند. در صفحه نمایش خیلی آرام هم که از روی متن پایین بیایید، فرصت تجربه این مهارت ها را نخواهید داشت. ابتدا به ساکن خوانندگان تازه کار حتی فرصت شکل دهی آنها را نیز نخواهند یافت.

بزرگسالانی که بر اساس سیستم کاغذی به مدرسه می روند این مهارتها را کسب نموده اند، اما بچه هایی که از کودکی از روی صفحه نمایش می خوانند و بازی می کنند، ممکن است این مهارت ها را کسب نکنند. در حالی که اکثر پژوهش ها یی که از میانه 1980 در جریان بود، حاکی از آن است که مطالعه آنلاین در سطح پایین تری از مطالعه چاپی قرار دارد، اما ممکن است موفقیت هایی نیز حاصل شود.

چیزهایی وجود دارند که شما می توانید مطالعه آنلاین خود را بهبود ببخشید؛ اصلی ترین آن کم کردن تعداد مزاحم هاست، کتاب های کاغذی فاقد تبلیغات و یا پیشنهادهای دیگری که در صفحات وب چپانده شده است، می باشند.

شما مزاحم های آنلاینی را می توانید با برنامه هایی مانند " Reading Glasses " کاهش دهید. برنامه ای الحاقی از گوگل کروم که همه چیز را غیر از متنی که شما روی آن تمرکز کرده اید، تار میکند. همچنین شما می توانید زمان خود را تقسیم بندی نمایید، و در نتیجه کارها را همزمان انجام نمی دهید(چندوظیفگی از بین میرود ). زمان جداگانه ای برای ایمیل ها بگذارید، زمانی را به رسانه های اجتماعی اختصاص دهید و بخشی را برای مطالعه اخبار وب و غیره.

برخی پژوهش ها نشان داده اند که هر چه تکنولوژی های ما موثرتر و واقع نمایانه تر شوند؛ از آن جمله کشیدن انگشتان برای ورق زدن صفحات به جای کلیک کردن، سرعت مطالعه دیجیتال ما و درک مطلب بهتر خواهد شد.
متنی که مبنای آن تکنولوژی است نکاتی را برای گسترش مهارت های چندگانه فراهم می کند. دانشمندان امیدوارند که شیوه مطالعه ما به تدریج تعدیل شود، اما این می تواند دهه ها به طول انجامد، همچون وفق تکنولوژی با ما و وفق ما با تکنولوژی.
ولف می گوید :" امیدوار است که بیشتر و بیشتر مردم به مطالعه صفحه نمایشی گرایش پیدا کنند؛ همچنان که بزرگسالان بیشتر و بیشتری به مطالعه صفحه نمایشی عادت می کنند، به تدریج توانایی خواندن عمیق را نیز کسب کنند." " مغز همانند پلاستیک است و قادر به انجام این کار می باشد اما باید یاد بگیرد که چگونه، و این مستلزم زمان است".

2014-07-16 00:00:00

نظرات

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0