حقیقتی شگفت‌انگیز: اگر مبتلا به آرتروز هستید باید ورزش کنید!

حقیقتی شگفت‌انگیز: اگر مبتلا به آرتروز هستید باید ورزش کنید!

شاید عجیب باشد ولی واقعی است که در واقع ورزش می‌تواند درد آرتروز را تسلی دهد. هرچه سخت‌تر ورزش کنید، بهتر است!

بله، بله، همه ما می‌دانیم که داشتن فعالیت بدنی زیاد می‌تواند به طرزی شگفت‌انگیز شما را سالم کند: قلبی قوی‌تر، کاهش فشار خون، سوزاندن کالری، پیش از این همه ما درموردش شنیده‌ایم. خب درباره این مورد چطور؟ در واقع ورزش می‌تواند درد آرتروز را تسلی دهد. هرچه سخت‌تر ورزش کنید، بهتر است. اما این برایتان تازگی داشت.

محققان در نروژ از ۱۸ زن با دو نوع متفاوت آرتروز مزمن خواستند که نیم ساعت به تمرین شدید ورزشی، دو بار در هفته به مدت ۱۰ هفته بپردازند، در حالی که تناسب اندام، نشانه‌های التهاب و میزان درد را پیگیری می‌نمودند. جای تعجب نداشت که تناسب اندام زن‌ها بسیار بهتر شده بود، استقامتشان افزایش یافته و وزن کم کردند، چربی شکمی آِنها کم شد و درد کمرشان بهتر شد. شاخص‌های کلیدی التهاب، هم با توجه به مطالعه منتشر شده در مجله فیزیولوژی کاربردی اروپا، کاهش یافته بود.

آرتروز و ورزش

نویسنده‌ی مطالعه دکتر آنجابای، محقق ارشد در گروه تحقیقاتی Cardiac Exercise در دانشگاه علوم و فناوری نروژ توضیح می‌دهد که، هرچند که این مطالعه یک مطالعه آزمایشی کوچک بود اما یکی از نخستین تحقیقات در این زمینه است که پیشنهاد می‌کند، ورزش شدید برای زنان با انواع آرتروز، بی‌ضرر و مفید بود. او از اینکه دریافت زنان مبتلا به آرتروز می‌توانند تمرینات سخت را انجام دهند، شگفت‌زده شد. تمامی زنان این مطالعه قادر بودند در این نوع برنامه ورزشی شدید بدون داشتن هیچ نوع عارضه‌ی جانبی منفی شرکت کنند.

بای می‌گوید، نکته‌ی مهم طی ۱۰ هفته ورزش شدید این بود که، علائم بیماری آرتروز از جمله درد، التهاب یا آسیب مفاصل در این زنان در طی ۱۰ هفته به هیچ‌وجه افزایش نیافت. به‌گفته‌ی بای، نکته پایانی اینکه در تحقیق صورت پذیرفته، برنامه‌ی ورزشی شدید برای همه بی‌ضرر بود، حتی آن‌هایی که در آخر محدوده‌ی سنی بودند، یعنی در سنین بالا قرار داشتند. البته مطالعات وسیع‌تری برای تایید یافته‌ها لازم است. اما بای با اعتماد به‌نفس اعلام می‌دارد که افراد با آرتروز مزمن می‌توانند از عهده تمرینات برآیند. او در ادامه می‌گوید که این افراد باید درمان پزشک خود را ادامه داده و با انجام تمرینات ورزشی به تناسب اندام، بهبود وضعیت قلب و تسکین درد‌های خود دست یابند.

منبع : prevention

2015-09-16 00:00:00

نظرات

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0