ده قدم تا هشیاری ( توجه آگاهانه به زمان حال )

ده قدم تا هشیاری ( توجه آگاهانه به زمان حال )

حضور در لحظه تنها راه برای لذت بردن کامل از زندگی است.ممکن است به نظر افرادی که عادت کرده اند زندگی را برای رسیدن به اهدافشان فدا کنند، عجیب باشد، اما هشیاری سازنده به شما کمک می کند که به اهداف خود دست یافته و از زندگی لذت ببرید.

زندگی در زمان حال : یک رویکرد ده مرحله ای

اندیشه هشیار بودن – حاضر بودن، آگاه بودن از زندگی در حال گذر - ممکن است به نظر افرادی که عادت کرده اند زندگی را برای رسیدن به اهدافشان فدا کنند، متناقض باشد، اما هشیاری سازنده به شما کمک می کند که به اهداف خود دست یافته و از زندگی لذت ببرید. در واقع، هنگامی که هشیار هستید بازدهی شما بیشتر است.

بی شک حضور تنها راه برای لذت بردن کامل از زندگی است. با هشیاری از غذا، دوستان، خانواده و از هر کاری که انجام می دهید بیشتر لذت می برید. همه چیز. حتی چیزهایی مانند کارهای منزل که ممکن است خسته کننده و کسالت بار به نظر بیاید هنگامی که شما حقیقتا حاضر باشید می تواند جالب باشد. امتحان کنید، ظرف ها را بشویید، جارو بکشید یا آشپزی کنید و کاملا آگاه باشید. تمرین می طلبد اما باورنکردنی است.

1. تنها یک کار را در یک بازه زمانی انجام دهید

کارها را جدا کنید، آنها با هم درنیامیزید. وقتی آب می ریزید تنها همین کار را انجام دهید. زمان غذا خوردن فقط بخورید. وقتی به حمام می روید فقط حمام کنید. سعی نکنید هنگامی که غذا می خورید، حمام یا رانندگی می کنید چند کار را تمام کنید. ضرب المثل بودایی می گوید: "هنگام پیاده روی، پیاده روی کنید و هنگام غذا خوردن، بخورید "

2. کار را با آرامی و دقت انجام دهید

می توانید تنها یک کار را در یک بازه زمانی انجام دهید اما به کارتان سرعت دهید. زمان را در نظر بگیرید و به آرامی حرکت کنید. عملکرد خود را با تعمق و نه عجولانه و ناگهانی انجام دهید. این موضوع به ممارست نیاز دارد اما کمک می کند که روی کارتان متمرکز شوید.

3. کم تر کار کنید

اگر کم تر کار کنید، می توانید آرام تر ، کامل تر و با تمرکز بیشتری آن ها را انجام دهید. اگر روزتان را با کارهای مختلفی پر کنید، بدون فکر کردن به آنچه انجام می دهید از یکی به دیگری خواهید پرید. شما نیز می توانید، من و بسیاری از افرادی که مشغولیت های زیادی داریم تجربه اش نموده ایم. این موضوع تنها یافتن چیزهای مهم و رها کردن آن چیزهایی است که اهمیتی ندارند.

4. بین کارها فاصله زمانی قرار دهید

درراستای قانون "کمتر کارکن"، روشی برای مدیریت برنامه شماهست که به شما امکان می دهد همیشه برای کامل کردن کارتان وقت داشته باشید. کارها را نزدیک به هم برنامه ریزی نکنید، میان آن ها فاصله قرار دهید. این عمل برنامه شما را راحت تر می کند . در مورد کارهایی که مدت طولانی تری از آنچه پیش بینی کرده اید می طلبد نیز زمان آزاد بیشتری بگذارید.

5. حداقل در روز پنج دقیقه را بدون کار کردن سپری کنید

فقط در سکوت بنشینید. از افکارتان آگاه شوید. بر تنفس خود تمرکز کنید . به دنیای اطرافتان توجه کنید. با سکوت و بی حرکت به آرامش برسید. برایتان یک دنیا فایده دارد و تنها پنج دقیقه زمان می برد.

mindfullness-2

6. از نگرانی برای آینده دست بردارید، به زمان حاضر فکر کنید

از تفکر خود بیشتر آگاه شوید، آیا دائما در مورد آینده نگران هستید؟ زمان این اندیشه ها را شناسایی کنید و تلاش کنید خود را به زمان حال برگردانید. تنها بر چیزی که در زمان حاضر انجام می دهید تمرکز کنید. از لحظه حاضر لذت ببرید.

7. وقتی با کسی صحبت می کنید حاضر باشید

چه تعداد از ما وقتی با دیگران هستیم در مورد اینکه در آینده باید چه کار کنیم فکر کرده ایم؟ یا این که به جای گوش دادن به طرف مقابل به اینکه بعدا باید چه بگوییم فکر کرده ایم؟ به جای این کار به حضور داشتن، گوش دادن و لذت بردن از بودن در کنار فرد دیگر تمرکز کنید.

8. به آرامی غذا بخورید و لذت ببرید

ممکن است غذا به سرعت از گلویمان پایین رود اما لذت آن در چیست؟ هر تکه را به آرامی مزه مزه کنید و از غذایتان بیشتر لذت ببرید.بدین گونه کم تر می خورید و غذایتان بهتر هضم میشود.

9. به آرامی زندگی کنید و زیستن را بچشید

همان طور که غذای خود را مزه مزه می کنید، همه چیز را اینگونه انجام دهید، هر لحظه را آرام تر کرده و دقایق را به آرامی تجربه کنید. احساس خود را نسبت به جهان اطراف بیدار کنید.

10. نظافت و آشپزی را به تعمق تبدیل کنید

آشپزی و نظافت غالبا کسل کننده به نظر می رسند اما در واقع هر دو راه های بزرگی برای تمرین هشیاری هستند و می توانند آیین هایی برای اجرای هر روزه باشند. اگر آشپزی و نظافت برای شما خسته کننده و طاقت فرسا به نظر می رسند سعی کنید آنها را به شکل اندیشه انجام دهید. تمام تفکر خود را بر آنها متمرکز کنید و آن هار ا با آرامی و کامل انجام دهید. این می تواند تمام روزتان را تغییر دهد(و فضای تمیزی در منزل به جا می گذارد).

به تمرین کردن ادامه دهید. زمانی که خسته شدید تنها نفس عمیقی بکشید. وقتی از خود سوال می کنید:" الان باید چه کار کنم؟" پاسخ این خواهد بود:" به تمرین ادامه بده."

2012-05-17 12:17:51

نظرات

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0