loader-img
loader-img-2

نکته حیاتی هنگام غذا دادن به کودک که باید بدانید

 آیا می‌دانید مادرها با روش‌های غیراصولی‌شان برای غذا دادن به بچه‌ها قدرت و فرصت به‌اندازه غذا خوردن را برای همیشه از آن‌ها می‌گیرند؟ «هر کاری می‌کنم، غذا نمی‌خوره. نه این‌که غذاهای ما خیلی عجیب و غریب باشه‌ها، نه. همین کوکوسبزی و خورش قیمه و لوبیاپلو. مگه بقیه مامان‌ها به بچه‌هاشون چه غذایی میدن؟! هر چی جلوش می‌ذاریم، لب ورمی‌چینه و یه ایرادی می‌گیره. هم کلافه شده‌ام، هم نگرانم یعنی این‌همه ادا و اصول و بدغذایی، تاثیری روی رشدش نداره؟» این‌ها حرف دل خیلی از مامان‌هایی است که به کارشناس تغذیه یا کلینیک‌های رژیم‌درمانی مراجعه می‌کنند و نگران رشد جسمی دختر یا پسر دو، سه ساله‌شان هستند. اگر شما هم یک کودک بدغذا در خانه دارید، این مطلب را از دست ندهید.

شما در چه حالتی به کودک دلبند خود غذا می دهید؟

 

تماشای تلویزیون در حین خوردن وعده های غذایی کودکان یک منظره رایج در اکثر خانه ها است. یا ممکن است مادری را دیده باشید که به کودک نوپایش در حالی که با موبایل یا تبلتش بازی می کند غذا می دهد. بسیاری از والدین به نوعی از حواس پرتی در زمان غذا برای فرزندان خود متوسل می شوند. هدف می تواند این باشد که کودک دویدن در اتاق را متوقف کند و بنشیند و غذا بخورد یا انگیزه دادن به او برای خوردن مقادیر بیشتر بدون مقاومت باشد. همچنین می‌تواند حواس کودک را پرت کند تا غذاهایی را که دوست ندارد بخورد، بدون اینکه از آنچه می‌خورد آگاه باشد.
در حالی که ممکن است راه آسانی برای غذا دادن به یک فرد بی‌میل باشد، خوردن با صفحه نمایش پیامدهای نامطلوبی بر عادات غذایی و تعاملات والدین و فرزند دارد.
 
تست الت تصویر
 

مضرات تماشای تلویزیون در حین خوردن غذا
  چرا نباید اجازه دهید فرزندتان این کار را انجام دهد؟ 

 

تحقیقات موجود به طور کلی به تأثیر منفی مشاهده تلویزیون یا موبایل حین غذا دادن به مودک اشاره دارد. این امر باعث:
 تاخیر در رشد زبان، 
اختلال در مهارت های اجتماعی،
 تنظیم ضعیف عاطفی 
و عملکرد تحصیلی کمتر از حد مطلوب 

می شود. در واقع، ابزارها با محدود کردن تجربیات حسی، مانع یادگیری می شوند.

والدین باید مطمئن شوند که کودکان فرصتی برای بازی در فضای باز دارند. این کار اشتهای کودک را افزایش می دهد. یک کودک پس از بازی حرکتی گرسنه شده و به احتمال زیاد یک وعده غذایی بدون حواس پرتی می خورد. 
 

 


نقش ما به عنوان والدین این است که به کودکان کمک کنیم از طریق بازی، سبک زندگی سالم و وعده های غذایی متعادل از نیازهای خود آگاه شوند. ما همچنین باید روتین‌ بازی های حرکتی را برای آن‌ها ایجاد کنیم، که نه تنها بر متابولیسم آن‌ها تأثیر  مثبت می‌گذارد، بلکه منجر به مجموعه‌ای از مهارت‌ها می‌شود که می‌تواند بدور از تلویزیون فرصت رشد پیدا کنند. و مهمتر از همه، ما باید به گونه ای عمل کنیم که بتوانند از مهارت‌ها، سرگرمی‌ها و عادات مختلف مان الگوبرداری کنند.
 


کاری که والدین می توانند انجام دهند


آنچه را که می گویید عمل کنید:

در حالی که کودک خود را از تماشای تلویزیون در حین غذا خوردن منصرف می کنید، نباید تلفن همراه یا لپ تاپ خودتان حواس شما را پرت کند. کل خانواده باید از قانون یکسانی پیروی کنند؛ غذا بدون صفحه نمایش.


تلویزیون را از قسمت ناهارخوری بردارید: 
تلویزیون خود را در قسمت ناهارخوری نگه ندارید. همچنین وقتی برای صرف غذا می نشینید، لپ تاپ و موبایل را سر میز نیاورید. همه اعضای خانواده باید بر این قانون توافق کنند. 


یک ساختار غذایی تنظیم کنید: 
سه وعده غذایی اصلی و دو میان وعده را هر روز به طور همزمان برنامه ریزی کنید. اگر کودکان عادت به خوردن وعده‌های غذایی در زمان‌های معین داشته باشند، در زمان صرف غذا کمتر سر و صدا خواهند داشت. نوزادان و کودکان نوپا ممکن است نیاز به خوردن بیشتر داشته باشند.


کودک خود را تحت فشار قرار ندهید: 
 با اصرار نکردن بر اینکه مقدار معینی باید مصرف شود، غذا خوردن یا غذا خوردن را به یک امر آرام تبدیل کنید. اعمال فشار کمتر در وعده های غذایی باعث می شود کودک شما به سیگنال های بدنش گوش دهد و عادات غذایی خوبی در خود ایجاد کند.

 

چگونه کودک خود را در طول وعده های غذایی از صفحه نمایش جدا کنیم؟


اگر فرزندتان از قبل به تماشای صفحه نمایش در حین غذا خوردن اعتیاد دارد، والدین چه باید بکنند؟ می توانید با دادن یک میان وعده کوچک بدون تلویزیون به فرزندتان شروع کنید. این کار پنج تا ده دقیقه طول می کشد تا تمام شود.

بتدریج می‌توانید به سمت وعده‌های غذایی اصلی بدون تماشای نمایشگر بروید. قبل از اینکه صفحه نمایش را در زمان صرف غذا به طور کامل حذف کنید، با یک وعده غذایی بدون صفحه شروع کنید.
در نهایت، می‌توانید رژیم غذایی، سطح فعالیت، قرار گرفتن در معرض صفحه نمایش و سلامت کلی فرزندتان را به‌طور مؤثر یک مرحله در یک زمان مدیریت کنید.

جدای از اینکه به تدریج او را در طول وعده های غذایی از تماشای صفحه نمایش دور کنید، وعده های غذایی مکرر خانوادگی همراه با بازی در فضای باز (مانند پیاده روی در پارک یا توپ بازی) را برنامه ریزی کنید تا علاقه فرزندتان به فعالیت های مبتنی بر صفحه نمایش کاهش یابد .

نظرات و سوالات
اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "نکته حیاتی هنگام غذا دادن به کودک که باید بدانید" می نویسد
آی بانو | غذای مادر و کودک | طراحی استدیو خلاق ادیو | توسعه توسط شرکت آلماتک ALL Rights Reserved - COPYRIGHT © 2023 iBanoo.mom